Jak nie przepłacić za kabel mikrofonowy - Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie?
Kable XLR zyskały na popularności w latach 50. XX wieku, jednak trudno jest wskazać konkretną datę, kiedy po raz pierwszy zostały użyte z mikrofonem. Warto zauważyć, że złącza XLR wywodzą się z Cannon X Series, które zostały opracowane przez Jamesa H. Cannona w latach 40. XX wieku. Na przestrzeni lat konstrukcja złączy uległa ewolucji i doprowadziła do współczesnych złączy XLR, które są szeroko stosowane w sprzęcie audio, w tym z mikrofonami.
Kable mikrofonowe to nieodłączny element każdego profesjonalnego lub amatorskiego zestawu audio. Właściwy wybór kabla mikrofonowego jest kluczowy dla uzyskania dobrej jakości dźwięku, dlatego warto zwrócić uwagę na kilka aspektów podczas zakupu, aby nie przepłacić i jednocześnie uniknąć problemów związanych z niską jakością produktu.
Oto kilka najważniejszyszych punktów które warto wziąć pod uwagę podczas poszukiwań kabla mikrofonowego:
Odpowiedni rodzaj złącz
Wybór właściwych złącz kabla mikrofonowego może mieć znaczenie dla jakości dźwięku oraz kompatybilności z innymi elementami zestawu audio. Poniżej przedstawiamy dwa najpopularniejsze rodzaje kabli mikrofonowych:
Złącze XLR - XLR
Kabel XLR-XLR to powszechnie używany typ kabla audio, który znajduje zastosowanie w profesjonalnym nagłośnieniu, studiach nagrań, branży muzycznej i wielu innych dziedzinach. Charakteryzuje się wysoką jakością sygnału, niezawodnością i odpornością na zakłócenia.
Kabel XLR ma trzy przewody: przewód sygnałowy, przewód uziemiający oraz przewód zasilający. Jest to standardowy kabel symetryczny, co oznacza, że sygnał jest przesyłany zrównoważenie, co minimalizuje zakłócenia elektromagnetyczne i zapewnia czysty dźwięk.Typowe zastosowanie kabla XLR-XLR to podłączanie mikrofonów do mikserów, interfejsów audio, wzmacniaczy czy głośników. Jego solidna konstrukcja i trwałe złącza XLR zapewniają niezawodne połączenia i minimalizują ryzyko przerwania transmisji sygnału w trakcie użytkowania.
Kabel XLR-XLR jest także znany z długiego zasięgu, dzięki czemu można go stosować w większych odległościach bez utraty jakości dźwięku. Dodatkowo, kabel ten jest także odporny na zakłócenia elektromagnetyczne i zewnętrzne interferencje, co czyni go idealnym wyborem w środowiskach, gdzie istnieje ryzyko wystąpienia takich zakłóceń.
Złącze XLR - Jack 6,3mm (TRS)
Kabel XLR - Jack 6,3mm (TRS) jest innym rodzajem kabla mikrofonowego, który stosowany jest w różnych sytuacjach, szczególnie w połączeniach pomiędzy sprzętem studyjnym, instrumentami muzycznymi a mikserami lub interfejsami audio. W odróżnieniu od kabla XLR-XLR, kabel XLR - Jack łączy złącze XLR z złączem typu Jack (TRS), które jest bardziej popularne w sprzęcie muzycznym. Podstawowa różnica między kablem XLR-XLR a XLR - Jack 6,3mm (TRS) polega na zastosowaniu i konfiguracji sygnału. Kabel XLR-Jack nie jest symetryczny co sprawia że jest bardziej podatny na zakłócenia oraz nie może być używany z mikrofonami które potrzebują zasilania phantom, które można uzyskać tylko przy złączu symetrycznym.
Długość kabla
Długość kabla mikrofonowego jest istotnym aspektem, który wpływa na jakość sygnału oraz elastyczność podczas korzystania z mikrofonu. Oto kilka kwestii, które warto wziąć pod uwagę podczas wyboru odpowiedniej długości kabla:
Odległość między źródłem sygnału a odbiornikiem
Im większa odległość między mikrofonem a wzmacniaczem lub innym urządzeniem audio, tym dłuższy kabel będzie potrzebny.Należy pamiętać, że dłuższe kable mogą wpłynąć na spadek jakości sygnału oraz większą podatność na zakłócenia elektromagnetyczne. W przypadku długich kabli, warto wybrać te o lepszym ekranowaniu, aby zminimalizować ryzyko zakłóceń.
Swoboda poruszania się
Jeśli korzystasz z mikrofonu podczas występów na żywo, nagrywania w ruchu lub pracy w różnych miejscach, ważne jest, aby kabel był wystarczająco długi, by umożliwić swobodne poruszanie się. Zbyt krótki kabel może ograniczać ruchy i być przyczyną niewygodnych sytuacji, np. ściąganie mikrofonu ze statywu czy przerywanie połączenia.
Zarządzanie przewodami
Przewody dłuższe niż potrzebne mogą prowadzić do plątaniny kabli, co może być problematyczne zarówno podczas pracy, jak i w czasie transportu sprzętu. Warto zainwestować w organizery kabli, takie jak opaski z rzepami lub uchwyty do kabli, aby ułatwić zarządzanie przewodami.
Rezerwa na przyszłość
Przy zakupie kabla warto przewidzieć, że w przyszłości może pojawić się potrzeba korzystania z dłuższego kabla, na przykład ze względu na zmianę konfiguracji sprzętu lub przestrzeni. Lepiej wybrać nieco dłuższy kabel, aby mieć pewność, że sprosta przyszłym wymaganiom. Ostatecznie, długość kabla mikrofonowego powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Dobrym rozwiązaniem może być zakup kilku kabli o różnych długościach, aby móc dostosować się do różnych sytuacji.
Odporność na zakłócenia
Kable mikrofonowe są narażone na zakłócenia elektromagnetyczne, które mogą wpływać na jakość przesyłanego sygnału. Aby uniknąć tego rodzaju problemów, warto zwrócić uwagę na ekranowanie kabla. Oto kilka istotnych kwestii związanych z ekranowaniem:
Gęstość ekranowania
Dobrze jest wybrać kable, których gęstość ekranowania wynosi co najmniej 90%. Taka wartość zapewnia wystarczającą ochronę przed zakłóceniami elektromagnetycznymi. Ekranowanie o wyższej gęstości może jeszcze bardziej zwiększyć odporność na zakłócenia, ale często wiąże się z wyższą ceną kabla.
Materiał ekranowania
Materiały używane do ekranowania to zwykle miedź, aluminium lub srebro. Miedziane ekrany są często uważane za najlepsze, ze względu na swoją wysoką skuteczność w blokowaniu zakłóceń elektromagnetycznych. Ekrany aluminiowe są lżejsze i tańsze, ale mogą nie być tak skuteczne jak miedziane. Srebrne ekrany są bardziej wydajne, ale również droższe w porównaniu z miedzianymi i aluminiowymi.
Rodzaj ekranowania
Istnieją różne rodzaje ekranowania, takie jak oplot czy folia.
Oplot to plecionka z cienkich drutów (zazwyczaj miedzianych), która otacza przewód. Zapewnia ona dobrą elastyczność i ochronę przed zakłóceniami elektromagnetycznymi, ale może być nieco cięższa i droższa.
Folia to cienka warstwa metalu (np. aluminium) przyklejona do podkładu z tworzywa sztucznego. Zapewnia ona lżejszą i tańszą ochronę przed zakłóceniami, ale może nie być tak wytrzymała jak oplot.
Grubość kabla
Grubość kabla mikrofonowego odgrywa istotną rolę w jego trwałości i funkcjonalności. Wybór odpowiedniej grubości jest kluczowy, aby zapewnić optymalne właściwości zarówno pod względem wytrzymałości, jak i elastyczności. Oto kilka kwestii do rozważenia w tym temcie:
Odporność na uszkodzenia mechaniczne
Zbyt cienki kabel może być podatny na uszkodzenia mechaniczne, takie jak nadepnięcie, naciśnięcie, nacięcie czy przeciążenie. Grubsze kable są bardziej wytrzymałe i lepiej radzą sobie z tego rodzaju problemami.
Elastyczność i giętkość
Grubszy kabel może być mniej elastyczny i trudniejszy w manipulacji podczas codziennego użytkowania. Zbyt gruby kabel może również utrudniać zwijanie i przechowywanie. Warto wybrać kabel o grubości, która zapewnia odpowiednią giętkość i umożliwia łatwe zwijanie oraz przechowywanie.
Dobry kompromis
Według przeprowadzonych testów optymalna grubość kabla to 6 mm, co stanowi doskonały kompromis pomiędzy trwałością a wygodą użytkowania na co dzień.
Podsumowanie
Kable mikrofonowe są niezbędnym elementem podczas użytkowania mikrofonów niezależnie czy jest to użytek amatorski czy profesjonalny. Wybierając odpowiedni kabel, warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak rodzaj złącz (XLR-XLR, XLR-Jack 6,3mm (TRS)), długość kabla, odporność na zakłócenia (ekranowanie), grubość kabla oraz kompatybilność z innymi elementami zestawu. Optymalna grubość kabla stanowi kompromis pomiędzy trwałością a wygodą użytkowania. Kable polskiej marki SSQ spełniają wszystkie kryteria dobrego wyboru kabla mikrofonowego, oferując jednocześnie atrakcyjną cenę i dożywotnią gwarancję. Pamiętając o tych wskazówkach, można uniknąć problemów związanych z niską jakością dźwięku i przepłaceniem za produkt.
Sprawdź polskie kable mikrofonowe SSQ